کد خبر 80428
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۱
   
 

يكي از فرماندهاني كه در عمليات دستگيري سيف‌الاسلام قذافي حضور داشت گفت: سيف الاسلام هنگام برخورد با ما خود را عبدالسلام معرفي كرد و گفت كه يك ساربان است اما وقتي ما حرفش را باور نكرديم خود را روي شن‌ها انداخت و صورت خود را كثيف كرد و تلاش داشت تا تغيير چهره دهد.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا،‌ به نوشته روزنامه گاردين، اين فرمانده در ادامه تاكيد كرد: او به ما گفت "شليك كنيد" و زماني كه ما اين كار را انجام نداديم به ما گفت "يا شليك كنيد يا مرا به زِنتان ببريد".

آندرو موروكفسكي، دكتر اوكرايني كه سيف‌الاسلام را مداوا كرده است، تصريح كرد: براي اينكه مانع از انتشار عفونت به بدن او شوم، مجبور شدم چند انگشت دستش را قطع كنم.

اين دكتر كه هشت سال است در بيمارستاني در زنتان مشغول به كار است ادامه داد: زخم او كهنه بود و سيف‌الاسلام به من گفت كه در اثر بمباران ناتو دچار جراحت شده است. انگشتان دستش تركيده بود و ممكن است واقعا اين اتفاق در اثر بمباران ايجاد شده باشد.

يكي از وزراي شوراي ملي انتقالي ليبي اظهار داشت: سيف الاسلام قذافي كه توسط انقلابيون ليبي بازداشت شده در ليبي محاكمه خواهد شد و به دادگاه بين‌المللي كيفري تحويل داده نمي‌شود.

انقلابيون ليبي كه سيف الاسلام قذافي، پسر معمر قذافي، رهبر سابق ليبي را روز شنبه در جنوب اين كشور بازداشت كردند، اظهار داشتند: تا زماني كه دولت ليبي يك نظام قضايي جديد برپا نكند، سيف الاسلام را تحويل نمي‌دهد.

سيف الاسلام 39 ساله و وارث معمر قذافي روز شنبه در نزديكي شهر "اوباري" واقع در جنوب ليبي در سلامت كامل بازداشت شد.

وزير دادگستري ليبي اظهار داشت: اين امكان وجود دارد كه سيف الاسلام قذافي محكوم به اعدام شود.

سيف الاسلام قذافي پيش از دستگيري تلاش داشت تا از طريق مرز نيجر وارد اين كشور شود.

فرمانده يگان انقلابيون كه سيف الاسلام را بازداشت كرده اظهار داشت: تا زماني كه نظام قضايي در ليبي برپا شود سيف الاسلام در دست انقلابيون مي‌ماند.

وزير اطلاعات ليبي نيز تاييد كرد: سيف الاسلام به اتهام جنايت عليه مردم ليبي در اين كشور محاكمه مي‌شود.

محمود شمام، وزير اطلاعات شوراي ملي انتقالي ليبي اظهار داشت: اين شورا با دادستان كل دادگاه بين‌الملل كيفري درخصوص تصميم خود مبني بر محاكمه سيف الاسلام در ليبي گفت‌وگو مي‌كند.

لوئيس مورنو اوكامپو، دادستان كل دادگاه بين‌المللي كيفري امروز (دوشنبه) وارد ليبي مي‌شود.

اين دادگاه خواهان محاكمه سيف الاسلام قذافي به اتهام جنايت عليه بشريت است اما وزير اطلاعات شوراي ملي انتقالي ليبي اظهار داشت: دادگاه بين‌المللي كيفري تنها يك دادگاه فرعي است و مردم ليبي اجازه نخواهند داد سيف الاسلام در خارج از كشور محاكمه شود.

دادستان كل دادگاه بين‌المللي كيفري اظهار داشت: دولت‌هاي ملي حق دارند كه شهروندان خود را به اتهام جنايت جنگي محاكمه كنند اما نگراني دادگاه بين‌المللي كيفري اطمينان يافتن از محاكمه عادلانه سيف الاسلام است.

ديده‌بان حقوق بشر خواستار تحويل فوري سيف الاسلام به دادگاه بين‌المللي كيفري شده و ابراز نگراني كرده سرنوشت سيف الاسلام نيز به مانند پدر و برادرانش شود كه در ماه گذشته و در بازداشت كشته شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس